15.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/SvitlanaRo).
Navonok to vyzerá, že Európska únia bojuje za blaho spotrebiteľov a ochranu životného prostredia. Realita je však často oveľa komplikovanejšia. Najnovšie sa Brusel pokúša obmedziť príchod lacných čínskych elektromobilov na európsky trh. Politici tvrdia, že ide o ochranu domácich výrobcov, no pravda je niekde inde. Ak ste dúfali, že si kúpite lacný elektromobil z Číny, tento sen sa môže rýchlo rozplynúť.

Foto: shutterstock.com/SvitlanaRo
Európska únia: pomoc alebo manipulácia?
Európska únia na prvý pohľad pôsobí ako organizácia, ktorá robí všetko pre dobro svojich občanov. Politici z Bruselu nás denne presviedčajú, že ich rozhodnutia sú tu pre nás – pre našu bezpečnosť, zdravie či peňaženku. No ako ukazuje aktuálny prípad s čínskymi autami, ich skutočná motivácia môže byť otázna.
Brusel sa totiž rozhodol zavádzať opatrenia, ktoré majú zabrániť čínskym výrobcom predávať svoje autá príliš lacno. Na jednej strane zruší dovozné clá, na druhej strane však od čínskych výrobcov požaduje sľub, že ich autá nebudú cenovo dostupnejšie než tie európske. Je toto skutočne ochrana trhu, alebo ďalší krok k manipulácii?
Kto na tom získa a kto stratí?
Na prvý pohľad je zrejmé, že takéto pravidlá majú pomôcť európskym automobilkám, ktoré len ťažko dokážu konkurovať čínskym cenám. Lenže namiesto toho, aby únia uľahčila domácim výrobcom život a znížila byrokraciu, pridáva ďalšie pravidlá. Výsledkom je, že trpí predovšetkým spotrebiteľ.
Predstavte si, že v Číne si môžete kúpiť mestský elektromobil BYD Seagull za 9 000 eur. Na európskom trhu však jeho cena vďaka reguláciám môže narásť až na 16 600 eur. Rozdiel? Viac ako dvojnásobok. Kam vlastne tieto peniaze idú? K výrobcom, vládam alebo do pokladnice EÚ? Odpoveď je zatiaľ nejasná.
Je lacné auto naozaj problém?
Zaujímavé je, že lacné čínske autá by mohli byť pre európskych spotrebiteľov výhrou. Domáce automobilky totiž zatiaľ nedokážu ponúknuť cenovo dostupné a zároveň kvalitné elektromobily. Namiesto podpory konkurencie, ktorá by mohla zlepšiť celý trh, však Brusel volí úplne opačný prístup.
Mnohým motoristom tak ostáva iba snívať o tom, že si kúpia elektromobil za prijateľnú cenu. Regulácie a nariadenia totiž neustále zvyšujú ceny, a tak sa auto stáva luxusom, na ktorý si mnohí nebudú môcť dovoliť.

Foto: youtube.com/@worldautoshow
Brusel hrá vlastnú hru
Je jasné, že Európska únia má v pláne kontrolovať trh tak, aby vyhovoval jej vlastnej politike. Miesto podpory inovácií a odstránenia prekážok pre výrobcov však volí cestu ďalších regulácií a obmedzení. Výsledkom je trh, ktorý viac pripomína šachovnicu, kde Brusel ťahá všetkými figúrkami.
Ak sa pýtate, kde je záujem spotrebiteľa, odpoveď je jednoduchá – v tejto hre nemá čo hľadať.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nemecké automobilky v Číne strácajú dych: Prečo ich už Číňania nechcú?
Aké problémy majú celoročné pneumatiky v lete? Neočakávaný výsledok testu
Tesla si vystrelila sama zo seba: Nečakané priznanie chyby rozdelilo vodičov!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.