20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@marchettino).
Jedna z najexkluzívnejších nemeckých automobilových značiek, Isdera, ktorá sa preslávila výrobnou ikonou Mercedes CW 311, definitívne končí. Ani čínske investície ani pokusy o prechod na elektromobilitu ju nezachránili pred úpadkom. Vzniká tak otázka, či značka s unikátnou históriou a odvážnymi modelmi má ešte šancu na návrat.

Foto: youtube.com/@marchettino
Sen z garáže, ktorý dobyl svet
Príbeh Isdery sa začal písať už v roku 1969, keď Eberhard Schulz, nadšený automobilový dizajnér, postavil svoj prvý model Erator GTE priamo vo svojej garáži. So svojím výtvorom navštívil legendárne značky Porsche a Mercedes, aby získal prácu. Hoci mu Mercedes najskôr ponúkol miesto, jeho najväčší úspech prišiel až neskôr, keď sa podieľal na dizajne úchvatného Mercedesu CW 311. Tento model bol natoľko pôsobivý, že získal logo trojcípej hviezdy, no výroba sa nikdy nespustila.
Schulz sa však nevzdal. V roku 1982 založil vlastnú automobilku Isdera, ktorá sa špecializovala na exkluzívnu, na zákazku vyrábanú produkciu. Práve pod jeho značkou sa CW 311 pretransformoval na Imperator 108i, okúzľujúci model s výnimočnými technológiami a dizajnom.

Foto: youtube.com/@marchettino
Od slávy k problémom
Hoci Isdera dokázala osloviť motoristických fajnšmekrov, jej cesta nebola jednoduchá. Modely ako Commendatore 112i alebo Autobahnkurier AK116i síce ohromovali výkonom a technológiami, no vysoké náklady na vývoj a ekonomické problémy v 90. rokoch značku takmer potopili. Zachránená bola švajčiarskym investorom, ktorý však nechal Schulza pri kormidle.
Napriek tomu, že firma pokračovala v zakázkovej výrobe, trh sa menil. Exkluzivita a ručne vyrábané modely už nestačili. Isdera sa pokúsila oživiť svoju slávu vstupom do spolupráce s čínskou značkou WM Motor v roku 2015. Tento krok mal byť záchranou, ale ani nové partnerstvo neprinieslo očakávaný úspech.
Elektromobilita ako krok vedľa
Podobne ako mnohé iné značky, aj Isdera sa pokúsila reagovať na požiadavky modernej doby a prejsť na elektromobilitu. Avšak model Commendatore GT, ktorý mal byť ich vstupenkou do budúcnosti, nikdy nešiel do sériovej výroby. Spoločnosť nakoniec odkúpila čínska Xinghui Automotive Group, ktorá plánovala pokračovať v limitovanej ručnej výrobe. Vzniklo dokonca dizajnové centrum v Číne, no ani tieto snahy nezabránili pádu značky.
Krutý koniec
V roku 2025 prišla z oblasti Saarbrückenu definitívna správa o bankrote firmy. Hoci jej modely, ako napríklad legendárny Imperator, stále lákajú zberateľov a na aukciách dosahujú miliónové sumy, zdá sa, že ani to nestačí na oživenie výroby.
Značka, ktorá bola kedysi symbolom inovácií a odvahy, sa ocitla na okraji zániku. Budúcnosť Isdery je teraz v rukách osudu a potenciálnych investorov, no jedno je isté – história tejto značky zostáva nezmazateľnou súčasťou automobilového sveta.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čína zadržiava vzácne suroviny: Svetoví výrobcovia elektromobilov stoja pred veľkým problémom!
Ako zelená ideológia zrazila na kolená automobilový trh v Holandsku
Nečakaný zvrat vo Volkswagene: Pridávajú zmeny, dôvod poteší každého motoristu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.