23.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Art Konovalov).
Fanúšikovia rotačných motorov môžu po rokoch snívania opäť zbystriť pozornosť. Mazda oznámila, že jej nový dvojrotorový Wankel motor je pripravený na sériovú výrobu a spĺňa aj tie najprísnejšie emisné normy. No návrat kultového rotačného sporťáka má stále jednu zásadnú prekážku. Čo bráni Mazde priniesť nám nástupcu RX-8?

Foto: shutterstock.com/Art Konovalov
Mazda oživuje ikonický Wankel motor
Predstavte si motor, ktorý nielenže roztáča zadné kolesá, ale prináša aj jedinečný zvukový zážitok a otáčky, ktoré bežné motory ani nesnívajú dosiahnuť. Práve takýto výnimočný zážitok prinášali rotačné motory Mazdy, ktorým dlhé roky dominovala RX-8. Od jej ukončenia výroby však ubehlo už 13 rokov a mnohí prestali veriť, že sa niekedy dočkáme jej nástupcu.
Masahiro Moro, šéf Mazdy, však pred časom oznámil, že vývoj rotačných motorov bol oficiálne obnovený. Výsledkom je nový dvojrotorový motor, ktorý spĺňa normy Euro 7 a LEV IV, čím ukazuje, že rotačné technológie stále majú svoje miesto vo svete moderných áut.
Emisné normy už nie sú problémom, čo je teda prekážkou?
Podľa technického šéfa Mazdy, Ryuichiho Umeshitu, bol prvý krok k oživeniu rotačných vozidiel úspešne zavŕšený. Vývojový tím Mazdy dokončil motor, ktorý je pripravený na sériovú výrobu. No ako sa ukazuje, technológia nie je jedinou výzvou.
„Ďalším krokom je nájsť schodný obchodný model,“ prezradil Umeshita. Rotačné šporťáky nikdy nepatrili medzi masovo predávané modely. RX-8 síce dosiahla slušný predaj 192 094 kusov, no trh so športovými vozidlami sa odvtedy zmenil. Mazda teraz skúma, či by nový model dokázal zaujať dostatok zákazníkov na to, aby bol ekonomicky životaschopný.
Radosť za volantom, no aj náklady a výzvy
Fanúšikovia RX-8 oceňujú jej ľahký motor, ktorý zaručuje pôžitok z jazdy, a špecifický zvukový prejav rotačných motorov. Avšak, tieto motory majú aj svoje nevýhody. Okrem vyššej spotreby sú známe náročnou údržbou, ktorá zahŕňa pravidelné rozoberanie a čistenie motora. Navyše, problémy s koróziou u modelov RX-8 znižovali ich popularitu aj medzi skalnými priaznivcami.
Mazda naznačila, že nový model by mohol byť vybavený automatickou prevodovkou, ktorá „by musela byť rýchlejšia“. Niektorí fanúšikovia však môžu považovať absenciu manuálu za krok späť. Kombinácia automatickej prevodovky a vyššej hmotnosti môže znamenať, že nový rotačný sporťák už nebude úplne tým, čo jeho predchodcovia.

Foto: shutterstock.com/NeydtStock
Bude nový Wankel realitou?
Aj keď návrat rotačných motorov stále visí vo vzduchu, Mazda ukazuje, že je odhodlaná posúvať hranice. Ak sa podarí vyriešiť otázku obchodnej životaschopnosti, mohli by sme sa konečne dočkať modelu, ktorý nadviaže na odkaz RX-8. A možno, len možno, si fanúšikovia Mazdy budú môcť splniť svoj 13-ročný sen.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čo skrýva Dacia Duster upravená Nemcami za 46 000 eur?
Päťmetrový rodinný sedan so spotrebou len 3,7 l/100 km za cenu, ktorá vyráža dych!
Legenda sa vracia: V retro štýle 80. rokov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.