Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Od septembra už len do autorizovaného servisu? Nové pravidlá EÚ môžu výrazne zdražiť opravy áut!

24.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ViDI Studio). Od septembra 2025 budú opravy áut čeliť novým pravidlám. Rozhodnutie Európskej únie označované ako Data Act má zvýšiť bezpečnosť dát, no zároveň môže...

24.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ViDI Studio).

Od septembra 2025 budú opravy áut čeliť novým pravidlám. Rozhodnutie Európskej únie označované ako Data Act má zvýšiť bezpečnosť dát, no zároveň môže obmedziť prístup k nezávislým servisom. Výsledok? Vyššie ceny, menej možností pre motoristov a väčšia závislosť od autorizovaných servisov.

Platba servis
Od septembra už len do autorizovaného servisu? Nové pravidlá EÚ môžu výrazne zdražiť opravy áut!
Foto: shutterstock.com/ViDI Studio

Drahšie opravy na obzore? Čo prináša Data Act

Nariadenie Data Act, ktoré vstúpi do platnosti od septembra 2025, má regulovať prístup k údajom zo všetkých odvetví, vrátane automobilového priemyslu. Oficiálnym cieľom je zabezpečiť spravodlivý prístup k dátam a zvýšiť kontrolu používateľov nad informáciami generovanými ich vlastnými zariadeniami, vrátane áut.

Znie to dobre, však? No nezávislé servisy varujú, že toto nariadenie môže mať aj temnú stránku. Automobilky totiž dostanú ešte väčšiu moc nad dátami z vozidiel, čo im umožní obmedziť prístup k diagnostickým informáciám či softvéru potrebnému na opravy. Výsledkom môže byť faktická monopolizácia trhu s opravami.

Varovanie od nezávislých servisov: Končí sa éra voľného výberu?

Podľa Európskeho združenia dodávateľov pre automobilový priemysel (CLEPA) nové pravidlá neprinášajú dostatočné záruky pre nezávislé servisy. Hoci Data Act podporuje férovú súťaž, v praxi zostáva veľká časť dôležitých dát v rukách výrobcov vozidiel.

Mnohé moderné automobily vyžadujú prístup ku komplexným elektronickým systémom, ktoré sú často chránené softvérom od výrobcu. To znamená, že aj základné opravy ako výmena brzdových doštičiek či oleja môžu vyžadovať autorizovaný prístup, za ktorý si automobilky nechajú draho zaplatiť.

Kto zaplatí účet? Motoristi sa môžu pripravovať na vyššie náklady

Ak by nové pravidlá obmedzili prístup nezávislých servisov k diagnostike a opravám, vodiči by sa mohli ocitnúť pred nepríjemnou voľbou. Buď sa obrátia na autorizované servisy (ASO) s vyššími cenami, alebo budú hľadať alternatívu, ktorá však nebude oveľa lacnejšia. Navyše, služby menej známych servisov môžu priniesť riziko straty záruky alebo funkčnosti vozidla.

CLEPA preto žiada zavedenie dodatočných regulácií, ktoré by zaručili rovnaký prístup k údajom pre všetkých. Len tak sa podľa nich môže zachovať konkurencia na trhu a zároveň ponúknuť motoristom širší výber servisných služieb.

Autoservis
Nezávislé servisy volajú po férových pravidlách v automobilovom priemysle.
Foto: shutterstock.com/Anastasija Vujic

Čo by sa mohlo stať: Scenár bez zmien

Ak EÚ neprijme špecifické pravidlá pre automobilový sektor, nezávislé servisy by mohli čeliť veľkým problémom. Opravy, ktoré dnes zvládajú za rozumné ceny, by sa mohli stať monopolom autorizovaných servisov. To by znamenalo, že dokonca aj jednoduché úkony by sa mohli výrazne predražiť.

Motoristi by tak stratili možnosť voľby a museli by akceptovať vyššie ceny za opravy, ktoré si automobilky nastavia podľa vlastných pravidiel.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Súhlasíte s tým, že nové pravidlá EÚ môžu obmedziť prístup k opravám áut?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Pravidlo pravej ruky zachraňuje životy: Ako správne vytvoriť záchranársku uličku

Navigácia vs. dopravné značky: Aká je skutočná vzdialenosť do vášho cieľa?

Nová technológia môže zmeniť svet! Nórsky recept na zelenú oceľ.



Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Mazda má pripravený nový Wankel motor, brzdí ju však ešte jeden problém

23.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Art Konovalov). Fanúšikovia rotačných motorov môžu po rokoch snívania opäť zbystriť pozornosť. Mazda oznámila, že jej nový dvojrotorový Wankel motor…

Kamenný les siahajúci k nebesám: Príbeh Sagrady Familie

23.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/anek.soowannaphoom). Predstavte si stavbu, na ktorej robotníci pracujú už 142 rokov a stále nie je hotová. Nie, nejde o diaľnicu…

Cenovo dostupný elektromobil opäť odložený!

23.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@tesla). Tesla už roky sľubuje dostupný model pre masy, no zdá sa, že fanúšikovia elektromobilov si naň ešte počkajú. Najnovšie…

Záchrana legendy prichádza s tromi novými modelmi

23.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jonathan Weiss). Automobilka Chrysler, ktorá tento rok oslávi 100 rokov, sa nachádza v najkrehkejšej fáze svojej histórie. Napriek úpadku predajov…

Hennessey Venom F5 Evolution: Americký hypersport posúva hranice možného

23.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@19Bozzy92). Texaský výrobca hypersportov Hennessey predstavil nový model Venom F5 Evolution, ktorý sa pýši titulom najsilnejšieho cestného automobilu so spaľovacím…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov