26.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Scharfsinn).
Vodíkové autá boli kedysi považované za ekologickú alternatívu k tradičným palivám. Avšak ich budúcnosť je v Rakúsku neistá. OMV, jedna z najväčších sietí čerpacích staníc, ohlásila, že do konca septembra zatvorí všetky svoje vodíkové stanice. Pre majiteľov týchto áut to znamená vážne komplikácie, keďže iná infraštruktúra v krajine neexistuje.

Foto: shutterstock.com/Scharfsinn
OMV dáva stopku vodíku
OMV, významný hráč na trhu palív, sa pred niekoľkými rokmi rozhodol investovať do vodíkových staníc, ktoré mali byť budúcnosťou ekologickej mobility. Tieto stanice sa nachádzali vo Viedni, Grazi, Innsbrucku, Astene a Wiener Neudorfe. Ich strategické rozmiestnenie umožňovalo vodíkovým autám prejsť celú krajinu.
Problém nastal v tom najdôležitejšom – chýbali zákazníci. V Rakúsku jazdí len približne 70 vodíkových áut, z toho iba päť patrí súkromným osobám. Vzhľadom na tak malý počet áut náklady na prevádzku staníc neúnosne zaťažovali rozpočet, preto nakoniec OMV rozhodlo, že sa s vodíkovými stanicami rozlúči.
Prečo vodík neoslovil motoristov?
Vodíkové autá sú na prvý pohľad atraktívnou alternatívou k elektromobilom. Sú ekologické, produkujú vodnú paru namiesto emisií a tankovanie trvá len pár minút. Prečo teda tento koncept nezaujal?
Hlavným dôvodom je nedostatočná infraštruktúra na tankovanie vodíka, ktorá prakticky neexistuje. A tam, kde je, čelí vysokým nákladom na výstavbu a prevádzku. Navyše, cena vodíkových áut je stále vysoká a ich dostupnosť obmedzená. Rakúske rozhodnutie zatvoriť vodíkové stanice je preto jasným dôkazom, že trh ešte nie je pripravený na masovú adopciu tejto technológie.
Budúcnosť bez vodíka?
Majitelia vodíkových áut v Rakúsku teraz stoja pred vážnym problémom. Zatvorenie H2 staníc OMV znamená, že ak sa nenájde nový prevádzkovateľ alebo ak vláda nezasiahne a nezačne investovať do infraštruktúry, nebude kde tankovať.
OMV medzitým obracia svoju pozornosť na elektromobily, ktoré sú v súčasnosti oveľa populárnejšie. Podnik plánuje rozširovať svoju sieť nabíjacích staníc, keďže trh s elektromobilmi rýchlo rastie. Vodík tak zostáva v úzadí ako nedocenený technologický koncept.

Foto: youtube.com/@TechShowYoutube
Majú vodíkové autá ešte šancu?
Hoci OMV zatvára svoje vodíkové stanice, iné firmy, ako napríklad Orlen v Poľsku, plánujú ich rozšírenie. Otázkou je, či sa nájde spôsob, ako znížiť náklady na infraštruktúru a sprístupniť technológiu širšiemu publiku.
Budúcnosť ukáže, či vodíkové autá dokážu prekonať svoje problémy a nájsť si miesto na trhu. Zatiaľ však v Rakúsku platí, že tankovanie vodíka sa stáva minulosťou.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Rýchlosť, akú na českej železnici ešte nevideli: 200 km/h je tu!
Keď sa sny o spoľahlivosti zmenia na nočnú moru: Pozor na tieto motory!
Výbušná hrozba? Elektrické batérie opäť pod paľbou kritiky po ďalšom incidente v Škótsku
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.